عدسی گندم یک غذای قدیمی و اصیل ایرانی است که در زمان های قدیم پخت می شد اما در حال حاضر کمی به فراموشی سپرده شده است که بسیار این موضوع خوب نیست. چون این غذا خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید مفید و مقوی بوده و حذف آن از سفره ایرانی ها نگران کننده است. روش پخت و مواد آن بسیار آسان و به راحتی قابل تهیه است. گندم منبعی سرشار از پتاسیم ویتامین های گروه ب و بسیار از مواد معدنی مانند منیزیم است. گندم یک آنتی اکسیدان قوی است که گردش خون را جریان می بخشد. امروز در آشمزی طرز تهیه عدسی گندم را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه عدسی گندم

بلغور گندم1/2 لیوان
عدس1 لیوان
سیب زمینی1 عدد
پیاز1 عدد
رب گوجه فرنگی1 ق غذا خوری
عصاره گوشت یا آب قلمبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه عدسی گندم

مرحله اول: آماده کردن مواد لازم برای پخت

بلغور گندم را پاک کرده و با آب بشویید و بزارید خیس بخورد. عدس را نیز پیمانه زده و در سینی ریخته و پاک کنید سپس با آب شسته و چند بار آن را بشویید سپس مقداری آب در آن ریخته و بزارید خیس بخورد. می توانید قلم را از قبل تهیه کرده و بزارید بپزد و از آب آن استفاده کنید یا می توانید از عصاره گوشت استفاده کنید. سیب زمینی را پوست کنده و نگینی خرد کنید یا رنده کنید. پیاز را نیز نگینی خرد کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد و پخت

آبی که عدس و بلغور گندم را با آن خیس کرده بودید را دور بریزید و عدس و بلغور را در قابلمه ریخته سپس آب قلم یا عصاره گوشت را به آن اضافه کنید و کمی آب اضافه کنید. بزارید عدس و گندم به جوش بیاد. سیب زمینی ها را اضافه کنید و کمکی هم بزنید. در یک تابه کمی روغن بریزید پیاز ها را در تابه ریخته و تفت دهید تا طلایی شود ادویه های گفته شده را اضافه کرده و اگر خواستید می توانید رب گوجه را نیز اضافه کنید کمی تفت داده و هم بزنید. گندم و عدسی را اضافه کرده و در قابلمه را بزارید تا کمی جا بیفتد. در آخر کمی آبلیموی تازه اضافه کنید.

فوت و فن های طرز تهیه عدسی گندم

  1. ممکنه براتون سوال باشه بلغور گندم چیست، وقتی گندم را کمی آسیاب می کنیم به آن به آن بلغور گندم می گویند.
  2. می توانید رب گوجه را بنا به سلیقه خود حذف کنید.
  3. در انتها می توانید از کمی پیاز داغ و کره برای روی عدسی گندم استفاده کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دسته بندی شده در: