قبل از اینکه اقدام به خرید ناودانی کنید، بهتر است ابتدا از انواع آن مطلع شوید و اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های مهم این نوع مقطع، به‌دست آورید.

جدول ناودانی شکفته چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

برای آشنایی بیشتر با این مقطع باید گفت که ناودانی، پروفیلی است که از یک جان افقی و دو بال عمودی تشکیل شده‌است و بال‌ها به حالت عمود مانند شکل U به جان متصل شده‌اند. بال‌های ناودانی، طبق نوع طراحی هندسی و سطح مقطع آن، یا به صورت موازی هستند یا شیب‌دار. به ناودانی بال شیب‌دار، ناودانی C شکل نیز می‌گویند.

 از جمله ناودانی‌ها می‌توان به ناودانی شکفته اشاره کرد که بر اساس شکل، طرز ساخت، کاربرد و مقادیر وزنی دسته‌بندی می‌شود.

آهن اسپات ( ahanspot ) به عنوان عرضه‌کننده‌ی معتبر انواع مقاطع فولادی آمادگی دارد تا در زمینه مشاوره و خرید ناودانی شکفته راهنمایی‌های لازم در اختیار کاربران قرار دهد.

 ناودانی شکفته

در مورد ناودانی شکفته، جالب است به این نکته اشاره کنیم که این نوع ناودانی از مشهورترین و شناخته شده‌ترين ناودانی‌ها در کشور محسوب می‌شود.

گروه صنعتی كارخانه شكفته در جاده مشهد قوچان واقع شده‌است كه انواع مقاطع باز مانند ناوداني، نبشي و بيلت با برند شكفته را توليد مي‌كند که در بازار متقاضیان زیادی دارند.

در گروه صنعتی شکفته، انواع ناوداني‌ بر اساس استاندارد DIN آلمان، استاندارد ملی ۱-۴۴۷۷ و همچنين GOST تولید می‌شوند.

در بازار ناودانی‌های شرکت مقاطع فولادی شکفته با نام‌های ناودانی فولاد شکفته‌، ناودانی مشهد‌، ناودانی گروه صنعتی شکفته و ناودانی شکفته شناخته می‌شوند‌.

انواع ناودانی از لحاظ شکل

ناودانی‌ها جزو مقاطع باز محسوب می‌شوند که مصارف ساختمانی و صنعتی دارند و به دو حالت ساده و مشبک تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

ناودانی‌های ساده از لحاظ ساختاری به دو دسته تقسیم می‌شوند و براساس شکل ظاهری کاربردهای مختلفی دارند که عبارتند از:

1 –  ناودانی (UPE) UAP

سطح مقطع این ناودانی‌ها U  شکل است و بال‌های موازی دارند.

2-  ناودانی (UPN) UNP 

بال‌های این نوع ناودانی، به حالت شیب‌دار است و سطح مقطع آن حالت قوسی C شکل دارد. یعنی ضخامت بال‌ها در ابتدا نازک، ولی در محل اتصال به جان، ضخیم‌تر می‌شوند. این نوع ناودانی به ناودانیِ اروپایی معروف است. ناودانی‌های شکفته جزو  بال شیب‌دار هستند.

انواع ناودانی از لحاظ نحوه‌ی تولید

نحوه تولید ناودانی‌ها متفاوت است و به حالت پرسی و فابریک تولید می‌شوند، که در کاربرد و قیمت نهایی این ناودانی تأثیرگذار است.

برای ناودانی پرسی، ورق در اندازه و وزن معین برش خورده و پس از عبور از پرس U شکل، به حالت ناودانی درمی‌آید. سپس در شاخه‌هایی به طول 6 و 12متری برش می‌خورد.

تولید ناودانی فابریک، به دو روش نورد گرم و نورد سرد است. در نورد گرم، ورق‌های فولادی گداخته شده، قالب‌گیری می‌شوند و به اندازه‌ی استاندارد درمی‌آیند، سپس خنک‌کاری می‌شوند. ناودانی‌های شکفته اکثراً با فرايند نورد گرم ساخته مي‌شوند.

در نورد سرد، زمان بیشتری برای انجام عملیات صرف می‌شود، بنابراین ناودانی‌های تولید شده با این روش از کیفیت بالاتری برخوردارند.

به همین علت، ناودانی شکفته فابریک داراي لبه‌هاي تيز بوده و مرغوب است. قیمت این نوع ناودانی هم بر اساس قیمت روز آهن محاسبه می‌شود.

انواع ناودانی از لحاظ وزن

ناودانی‌ها از لحاظ وزن، در دو گروه سبک و سنگین قرار می‌گیرند ناودانی با بال‌های کاملاً صاف و موازی، ناودانی سبک هستند.

 ناودانی‌هاي UNP با بال‌هاي C  شکل با نام ناودانی اروپایی، جزو ناوداني‌هاي سنگین هستند كه وزن آنها در محدوده‌ی جدول اشتال است.

وزن ناودانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصول است. بنابراین قبل از خرید لازم است از وزن محصول مورد نظر خود اطلاع حاصل كنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه به طور کلی ناودانی چیست؟ و از کدام کارخانه ناودانی بخریم؟ میتوانید به وبلاگ آهن اسپات مراجعه نمایید و یا با کارشناسان آهن اسپات تماس بگیرید.

جدول ناودانی شکفته

وزن انواع ناودانی از جمله ویژگی‌های مهم این مقاطع است. بنابراین خریدار حتماً باید در مورد نحوه محاسبه وزن ناودانی، اطلاعات کافی داشته باشد. به همین علت، آشنایی با جداول وزن ناودانی‌ها در محاسبات ساخت و ساز، بسیار ضروری است.

از آنجايي كه برخی از ناوداني‌هاي شكفته جزو انواع ناوداني سبك هستند و وزن و ضخامت کم‌تری دارند، بنابراين مقدار وزن و ضخامت آنها از مقادیر ذکر شده در جدول اشتال ناودانی پایین‌تر می‌باشد. در مقابل، ناودانی‌هایی شكفته که ناودانی سنگین یا اروپایی هستند، مطابق با مشخصات جدول اشتال و يا با اعداد نزديك به آن، تولید می‌شوند.

کاربرد جدول ناودانی شکفته

معمولاً برای به دست آوردن وزن كل ناودانی به‌ کار رفته در صنعت یا ساختمان، تعداد و طول آن را از روی نقشه استخراج مي‌كنند. سپس با استفاده از وزن مخصوص به ازای هر متر طول آن نوع ناودانی که در جدول اشتال موجود است و با ضرب كردن  این مقادير در یکدیگر، وزن کل را محاسبه مي‌كنند. به اين ترتيب مهندسین طراح می‌توانند با استفاده از جداول، محصول یا سازه را طبق استاندارد طراحی نمایند.

در برخی از موارد بنا به اهمیت طراحی و کاربرد ناوداني با مشخصات ويژه، لازم است تا از ناودانی‌های فابریک استفاده شود. در این مواقع اطمینان از کیفیت ناودانی خریداری شده اهمیت زيادي دارد.

با اطلاع از سایز ناودانی شكفته موردنظر، به راحتی مي‌توان وزن آن را در جدول زیر پیدا کرد و با وزن محصول خریداری شده مقایسه نمود. وزن ناودانی به عوامل مختلفي كه بيان شد، بستگی دارد و می توان براساس نیاز و حساسیت پروژه، از انواع مختلف ناوداني شكفته استفاده كرد. ناودانی گروه صنعتی شکفته در سایزهای ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ و در طول‌های ۶ و ۱۲ متر تولید مي‌شوند.

ناوداني شكفته برای ساخت چارچوب، بازسازی بنا یا ساخت اتاق کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت سوله‌، ستون و خرپا و در صنایع اتومبیل‌سازی، ماشین‌های کشاورزی، قطعات ریلی به کار برده می‌شود.

شما می‌توانید برای خرید ناوداني شكفته، با مراجعه به سایت آهن اسپات و جست‌و‌جوی ناوداني مورد نظر، پس از استعلام قیمت، با کلیک بر روی گزینه‌ي خرید، سفارش خود را ثبت نمایید.

همچنین می‌توانید برای خرید ناودانی شکفته به صورت مستقیم با شماره‌های مدرج در سایت تماس گرفته و پس از استعلام قیمت ناودانی و دریافت مشاوره نسبت به خرید انواع مقاطع مورد نياز، به صورت آنلاین اقدام نمایید.

دسته بندی شده در: