خورشت کرفس یکی از خورشت های اصیل و سنتی با طعمی گیرا و فوق العاده بوده ولی به دلیلی کمتر شناخته شدن این غذا، کمتر در وعده های غذایی خانواده ها دیده میشود، این خورشت علاوه بر طعمی جذاب به دلیل استفاده از سبزیجات از ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است.

تهیه خورش کرفس هم با گوشت قرمز و هم گوشت مرغ امکان پذیر است در این دستور پخت ما از گوشت گوسفندی استفاده کرده ایم ولی در پایان آموزش نحوه پخت با گوشت مرغ نیز توضیح داده شده است، همچنین موارد لازم گفته شده برای 4 نفر میباشد ولی در صورتی که قصد تهیه خورشت کرفس برای 2 نفر را دارید کافیست موارد لازم را نصف کنید، پس با آشمزی در این طرز تهیه خورشت کرفس همراه باشید.

مواد لازم

گوشت قرمز300 گرم
نعناع60گرم
آبلیمو یا لیمو امانی یا آبغورهبه مقدار دلخواه
آب5 لیوان
زردچوبه، فلفل و نمکبه مقدار لازم
کرفس400 گرم
جعفری150گرم
پیاز1 عدد
دستور پخت خورشت کرفس

دستور پخت

  • مرحله 1

کرفس ها را از ساقه جدا کرده و بعد از سی دقیقه خیساندن در آب، آنها را تمیز شسته و خرد میکنیم، همین مراحل را برای نعناع و جعفری در ظرف جدا انجام داده با این تفاوت که نعناع و جعفری باید ریز خورد شوند.

  • مرحله 2

روغن را در قابلمه ریخته و بعد از گرم شدن آن پیاز های نگینی خرد شده را در آن ریخته و بعد از کمی تفت دادن و نرم شدن پیاز ها کمی زردچوبه به آن اضافه کرده و سپس گوشت را به آن اضافه میکنیم تا در کنار هم مزه دار شوند و زوخمی گوشت گرفته شود.

  • مرحله 3

بعد از اینکه کمی گوشت را تفت دادیم و رنگ گوشت تغییر کرد نعناع و جعفری را به آن اضافه کرده، و همراه مواد داخل قابلمه سرخ میکنیم تا رنگ آن به سیاهی برود ولی نسوزد.

  • مرحله 4

در این مرحله کرفس را به قابلمه اضافه میکنیم و بعد از کمی تفت دادن، آب را اضافه کرده تا مواد کاملا در کنار هم پخته شوند.

  • مرحله 5

در 20 دقیقه آخر پخت نمک و فلفل و آبلیمو یا لیمو امانی یا آبغوره را اضافه کرده.

طریقه پخت خورش با گوشت مرغ

برای استفاده از گوشت مرغ فقط کافیست 400 گرم مرغ را به جای گوشت قرمز استفاده نمایید، در صورت استفاده از مرغ میتوانید نمک و فلفل را زودتر به مواد اضافه کنید، همچنین در صورت استفاده از مرغ پیشنهاد میشود از 4 لیوان آب استفاده شود.

لوبیا چیتی در خورشت کرفس

میتوانید از کنگر، ریواس و لوبیا چیتی استفاده کنید

نکات

در صورت استفاده از لیمو امانی، بهتر از قبل از اضافه کردن آن به مواد آن را سوراخ کرده و به مدت 1 ساعت در آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.

ساقه کرفس را به اندازه کمی کوچکتر از بند انگشت خرد کنید، استفاده از کرفس تازه و نازک میتواند طعم دل چسب تری به خورشت شما بدهد.

برای جا افتادن خورشت لازم است بعد از اضافه کردن آب با حرارت کم پخته شود.

همچنین در این خورشت میتوانید از کنگر، ریواس و لوبیا چیتی استفاده کنید.

4.5/5 - (25 امتیاز)

دسته بندی شده در: